Ελκυστικό σχολείο το ΕΠΑ.Λ και όμως του Ξυλοκάστρου θέλουν να το κλείσουν!
Η τεχνική επαγγελματική εκπ/ση είναι γνωστό ότι δεν αντιμετωπίζεται με τη δέουσα προσοχή στη χώρα μας. Θεωρείται 2ης κατηγορίας και τα παιδιά που φοιτούν σ’ αυτή παιδιά ενός κατώτερου Θεού! Επίσης, στο πλατύ κοινό επικρατεί η στρεβλή άποψη ότι εκεί φοιτούν οι χαμηλότεροι σε επιδόσεις μαθητές ή οι «κακοί», όπως αποκαλούνται και οι πιο άτακτοι μαθητές. Επομένως οι περισσότεροι γονείς αποφεύγουν να στείλουν τα παιδιά τους σ’ ένα σχολείο της τεχνικοεπαγγελματικής εκπ/σης μήπως παρασυρθούν από τ’ άλλα παιδιά! Στα σχολειά αυτά, λένε, πηγαίνουν μόνο οι μαθητές που θέλουν να γίνουν τεχνίτες και όχι αυτοί που θέλουν να σπουδάσουν! Λέτε και οι τεχνίτες και μάλιστα οι σωστά εκπαιδευμένοι και όχι οι εμπειρικοί (βεβαίως χρειάζεται και η εμπειρία) δεν είναι σήμερα απαραίτητοι! Επίσης θα πρέπει ν’ αρθεί ο αντιεπιστημονικός και αντικοινωνικός διαχωρισμός μεταξύ χειρωνακτικής και πνευματικής εργασίας.
Προκειμένου ν’ αρθούν αυτές οι παρεξηγήσεις χρειάζεται ο κόσμος να ενημερωθεί για τις δυνατότητες και προοπτικές που παρέχει ένα σχολείο της τεχνικής επαγγελματικής εκπ/σης. Ας επικεντρωθούμε στο ΕΠΑ.Λ, που είναι το μοναδικό σχολείο επαγγελματικής εκπ/σης που λειτουργεί στο Δήμο Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης. Νομοθετικά το ΕΠΑ.Λ είναι πλήρως ισότιμο με το γενικό λύκειο και παρέχει πρόσβαση στην Γ’/θμια εκπ/ση, όπως γίνεται και με το γενικό λύκειο. Να σημειωθεί εδώ ότι η επιτυχία στα ΑΤΕΙ, στα οποία υπάρχουν σχολές που παρέχουν πολύ καλύτερο επαγγελματικό μέλλον απ’ ότι αντίστοιχες ή άλλες σχολές των ΑΕΙ, είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση μέσω των ΕΠΑ.Λ παρά μέσω του γενικού λυκείου, διότι οι μαθητές της τεχνικής εκπ/σης διαγωνίζονται για την εισαγωγή τους στα ΑΤΕΙ, ως ειδική κατηγορία που καταλαμβάνει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των εισακτέων, σε πολύ πιο βατά όμως θέματα. Και φυσικά υπάρχει η δυνατότητα, αν κάποιος μαθητής του ΕΠΑ.Λ το επιθυμεί, να δώσει εξετάσεις και για τα ΑΕΙ. Επιπλέον το απολυτήριο του ΕΠΑ.Λ, πέραν του ότι είναι ισότιμο με τ’ αντίστοιχο του γενικού λυκείου, λειτουργεί και ως πτυχίο κάποιας ειδικότητας. Αρκετές δε απ’ αυτές τις ειδικότητες έχουν και επαγγελματικά δικαιώματα, αφού δυστυχώς η Ελληνική πολιτεία δεν έχει φροντίσει να δώσει αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα σ’ όλες τις ειδικότητες, που λειτουργούν στην τεχνική εκπ/ση! Επομένως σε πάρα πολλές περιπτώσεις, οι μαθητές είναι προτιμότερο να επιλέγουν να φοιτούν στο ΕΠΑ.Λ., είτε για να βγουν απευθείας στην αγορά εργασίας, που αποτελεί επιλογή πολλών που φοιτούν στην τεχνικοεπαγγελματική εκπ/ση, είτε να συνεχίσουν σε κάποια σχολή των ΑΤΕΙ ή ΑΕΙ.
Ένα πρόσθετο χαρακτηριστικό των σχολείων της τεχνικής εκπ/σης που προκαλεί σύγχυση σ’ όλους είναι το γεγονός ότι κάθε τόσο αλλάζουν όνομα και δομή! Μάλιστα σύμφωνα με τις εξαγγελίες της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου παιδείας πρόκειται εντός του έτους να ξαναλλάξουν! Μερικά από τα πολλά ονόματα που άλλαξαν αυτά τα σχολεία, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ήταν: Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΤΕΛ) και Τεχνική Επαγγελματική Σχολή (ΤΕΣ), Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ) και Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ) και τώρα έχει εξαγγελθεί ότι θα ονομαστούν Τεχνολογικά Λύκεια. Φυσικά οι συχνές αυτές αλλαγές δε συντελούνται μόνο ως προς το όνομα. Αλλάζει κάθε τόσο η δομή των σχολείων, τα προγράμματα σπουδών, τα βιβλία, διαφοροποιείται ο τρόπος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπ/ση κλπ. Σχεδόν κάθε υπουργός, ακόμη και της ίδιας κυβέρνησης, ακούγοντας κατά βάση τους συμβούλους του και με προσχηματική ή καθόλου διαβούλευση εφαρμόζει τα δικά του σχέδια και μάλιστα μ’ ελάχιστες δαπάνες! Διότι, ειρήσθω εν παρόδω, η τεχνικοεπαγγελματική εκπ/ση είναι αρκετά ακριβότερη από τη γενική, αφού απαιτεί τη λειτουργία σύγχρονα εξοπλισμένων εργαστηρίων πολλών ειδικοτήτων κλπ.
Το ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου είναι ένα πλήρως εξοπλισμένο σχολείο. Για τον εξοπλισμό του έχουν δαπανηθεί πάρα πολλά χρήματα των εργαζομένων και της τοπικής κοινωνίας. Αν κλείσει ποια θα είναι η τύχη όλου αυτού του εξοπλισμού; Να υποθέσουμε ανάλογη της τύχης του εξοπλισμού των σταθμών του ΟΣΕ ή των ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ, που αφέθησαν να λεηλατηθούν και να καταστραφούν;
Το ΕΠΑ.Λ. Ξυλοκάστρου κινδύνευσε και εξακολουθεί κατά την άποψή μου να κινδυνεύει με κλείσιμο και συγχώνευση με το ΕΠΑ.Λ του Κιάτου με το πρόσχημα ότι τα τελευταία χρόνια μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν, γεγονός που συνέβη εξαιτίας της σύγχυσης και της ανασφάλειας που δημιουργούν σε μαθητές και γονείς οι συνεχείς αλλαγές και ανακατατάξεις στο χώρο της τεχνικοεπαγγελματικής εκπ/σης, εξαιτίας της έλλειψης επαγγελματικών δικαιωμάτων σε πολλές ειδικότητες, εξαιτίας της ελλιπούς ή επιδερμικής ενημέρωσης που υπάρχει προς τους γονείς και τους μαθητές του Γ/σίου και κυρίως των μαθητών της Γ’ Γ/σίου για την τεχνική εκπ/ση, εξαιτίας της έλλειψης προβολής του έργου που επιτελούν αυτά τα σχολεία και τέλος εξαιτίας των στερεοτύπων που επικρατούν στην Ελληνική κοινωνία και περισσότερο στις τοπικές κοινωνίες, σύμφωνα με τα οποία η κοινωνική καταξίωση επέρχεται μόνο όταν ο απόφοιτος της λυκειακής βαθμίδας επιτυγχάνει σε σχολές ΑΕΙ και μάλιστα τις προβεβλημένες όπως ιατρική, πολυτεχνείο, νομική κλπ.
Το ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου όμως μπορεί ν’ αναπτυχθεί και να φτάσει να λειτουργεί με ικανό αριθμό μαθητών όπως παλιότερα αρκεί να αναληφθούν συγκεκριμένες ενέργειες ενημέρωσης και ανάδειξης του έργου του και των επιτυχιών του, ακόμη και από παλιούς αποφοίτους του και σημερινούς επιτυχημένους επαγγελματίας σε μια π.χ. εκδήλωση σε συνεργασία με το Δήμο και ενίσχυσης του κύρους του. Ήδη από φέτος, όταν αναλήφθηκαν κάποιες από τις προηγούμενες πρωτοβουλίες από το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου, ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε και την ημέρα που γράφονται αυτές οι γραμμές έχει ανέλθει στους 69 μαθητές και ενδεχομένως ο αριθμός ν’ ανέβει και άλλο. Το κυριότερο όλων είναι ότι η Α’ τάξη του ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου έχει αυτή την ώρα 33 μαθητές. Αν τα επόμενα δύο χρόνια , λοιπόν, έχει παραπλήσιο αριθμό, δε λέω μεγαλύτερο, τότε το σχολείο θα λειτουργεί με περίπου 100 μαθητές. Ένα τέτοιο σχολείο θα πρέπει να κλείσει; Ίσως να χρειαστεί να γίνει και ένας επανακαθορισμός της λειτουργίας τομέων και ειδικοτήτων, ώστε να μην υπάρχουν επικαλύψεις με τις αντίστοιχες που λειτουργούν σε κοντινά ΕΠΑ.Λ, όμως ένα τέτοιο σχολείο είναι αδιανόητο να κλείσει. Είναι ένας στόχος που με προσπάθεια του συλλόγου διδασκόντων, της τοπικής ΕΛΜΕ, της τοπικής κοινωνίας και του Δήμου μπορεί να επιτευχθεί.
Βέβαια είναι γνωστές οι θέσεις των οπαδών της δημιουργίας πολυδύναμων, πολυπληθών σχολείων. Όμως αυτά τα σχολεία είναι απρόσωπα, δύσκολα ελεγχόμενα και δύσκολα διοικήσιμα. Επιπλέον στη χώρα μας δεν υπάρχει υποδομή για τέτοια σχολεία. Μπορεί να υπάρχουν στο εξωτερικό τέτοια σχολεία, όμως εκεί είναι διαφορετικές οι συνθήκες (γεωγραφικές, κτηριακές, υποστηρικτικού προσωπικού κ.λ.π.). Γνωρίζουμε μεγάλα σχολεία του εξωτερικού που έχουν πολυπληθή γραμματεία να εξυπηρετούν το κοινό, λειτουργούν σε κατάλληλα κτήρια και παρά ταύτα αντιμετωπίζουν προβλήματα. Επιπροσθέτως θα πρέπει ν’ αναφερθεί ότι η σύγχρονη τάση είναι η λειτουργία μικρότερων σχολείων. Έτσι λοιπόν σε πολλές χώρες το μέγεθος των σχολείων μειώνεται, προκειμένου να βελτιωθεί η δημόσια εκπ/ση. Ενδεικτικά, στη Φιλανδία το 40% των σχολείων έχουν λιγότερους από 50 μαθητές και μόνο το 3% περισσότερους από 600. Μας λένε ότι στη Φιλανδία επικρατούν ιδιαίτερα δύσκολες γεωγραφικές συνθήκες που το επιβάλλουν. Όμως και στη Νέα Υόρκη, 20 από τα μεγαλύτερα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπ/σης αντικαταστάθηκαν από 200 νέες μονάδες, μ’ έναν μέγιστο αριθμό σπουδαστών λίγο περισσότερο από 400. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μια από τις νέες προτεραιότητας είναι η δημιουργία μικρότερων σχολείων, γεγονός που σηματοδοτεί ισχυρή αντιστροφή της κυρίαρχης τάσης στην τελευταία 10ετία. Συγκεκριμένα στην Κύπρο, που λειτουργούν πολυπληθή σχολεία, ήδη από το 2003, ίσως και νωρίτερα, ένα από τα κύρια αιτήματα των συναδέλφων της Κύπρου ήταν να δημιουργηθούν νέα μικρότερα σχολεία..
Το ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου έχει συμπεριληφθεί κατά πληροφορίες που έχει ο κλάδος μας στα προσχέδια του υπουργείου για να συγχωνευθεί με το αντίστοιχο του Κιάτου στα πλαίσια των μαζικών συγχωνεύσεων – καταργήσεων σχολείων που εφάρμοσε και θα συνεχίσει, κατά δήλωσή της, να εφαρμόζει σ’ όλη την επικράτεια η Κυβέρνηση. Ο κύριος και πραγματικός λόγος εφαρμογής αυτών των μέτρων είναι οι περικοπές λόγω της κρίσης, που στο χώρο της εκπαίδευσης είναι δραματικές και όχι οι παιδαγωγικοί λόγοι που προβάλλονται! Ο κλάδος μας έχει αντιταχθεί από την πρώτη στιγμή στις μαζικές συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολείων, χωρίς να είναι αντίθετος σε διορθωτικές κινήσεις, πάντα με παιδαγωγικά και κοινωνικά κριτήρια, που αφορούν σε κάποιες λίγες ακραίες περιπτώσεις. Όπως επίσης αντίθετη είναι και η τοπική κοινωνία στο ενδεχόμενο μιάς τέτοιας παράλογης και ακατανόητης απόφασης. Ωστόσο έχει διαφανεί δυστυχώς στην περιοχή μας η επιθυμία και η πρόθεση να κλείσουν, ενώ δε θα έπρεπε, σχολεία της Β’/θμιας σε πόλεις η κεφαλοχώρια και σ’ αυτά να εγκατασταθούν 6θέσια δημοτικά που έχουν δημιουργηθεί από συγχώνευση ολιγοθέσιων σχολείων της περιοχής. Να επικρατήσει δηλ. η λογική που εκφράζεται στην καθομιλουμένη με τη φράση: φύγε εσύ έλα εσύ!!! Και μ’ αυτόν τον τρόπο πυροδοτείται μια αντιπαράθεση μεταξύ Α’/θμιας και Β’/θμιας εκπ/σης, που είναι ανεπίτρεπτη. Λες και οι δύο βαθμίδες της εκπ/σης έχουν να χωρίσουν κάτι, λες και οι δάσκαλοι με τους καθηγητές δε βράζουμε όλοι στο ίδιο καζάνι!
Άραγε οι εκπρόσωποι του νομού μας στο Ελληνικό κοινοβούλιο είναι ενημερωμένοι για τον κίνδυνο που διατρέχει να κλείσει το ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου; Γνωρίζουν τις επιπτώσεις για τους μαθητές της περιοχής, οι περισσότεροι των οποίων προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, γνωρίζουν την ταλαιπωρία που θα υποστούν και τον κίνδυνο που διατρέχουν από τις μετακινήσεις, γνωρίζουν ότι μια από τις πιο σοβαρές συνέπειες των συγχωνεύσεων – καταργήσεων σχολείων είναι η μαθητική διαρροή; Γνωρίζουν επίσης τα πραγματικά αίτια της προσωρινής μείωσης του αριθμού των μαθητών του ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου, τις ενέργειες που πρέπει ν’ αναληφθούν και τα μέτρα που χρειάζεται να ληφθούν, ώστε το σχολείο ν’ αναπτυχθεί αμέσως; Μετά από την ενημέρωσή τους, θα στηρίξουν η όχι (και όχι για ψηφοθηρικούς λόγους) τη διατήρηση του ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου; Πώς τοποθετούνται για το θέμα δημόσια;
Νομίζω ότι χρειάζεται να στηριχτεί η λειτουργία και η ανάπτυξη του ΕΠΑ.Λ Ξυλοκάστρου απ’ όλους εκείνους που έχουν σχέση με το θέμα. Ο στόχος αυτός είναι και αναγκαίος και εφικτός. Οποιαδήποτε σκέψη για κατάργηση η συγχώνευσή του μ’ άλλο είναι κατά τη γνώμη μου αυθαίρετη και παράλογη.
10-10-2011
Πάνος Κατσούλας
Εκπ/κός
Πρόεδρος ΔΣ Β’ ΕΛΜΕ Κορινθίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου