Σάββατο 7 Μαΐου 2011

Κορινθιακός κόλπος. Δεσμώτης συμφερόντων...


Οι περισσότεροι στο ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) ζητούσαν να μη νομιμοποιηθεί ο «αυθαίρετος» προβλήτας της εταιρείας ΔΙΑΒΙΠΕΘΙΒ (των ομίλων Στασινόπουλου, Μπόμπολα, ΕΛΠΕ κ.λπ. Σωληνουργεία Κορίνθου, ΕΛΒΑΛ, Χαλκόρ, Ελληνικά Καλώδια, Σιδενόρ, Elpedison).
Ήταν εκεί μέλη του Δ.Σ του ΣΠΟΑΚ «ο Αρίων», ήταν εκεί οι συναγωνιστές της «Αλκυώνης», το κέντρο «Ελικών», ήταν εκεί επιτροπές αγώνα των κατοίκων των χωριών, ήταν εκεί ο δήμαρχος της Θήβας με τους δημοτικούς συμβούλους, ο πρώην δήμαρχος Θίσβης και πλήθος ανθρώπων της περιοχής που αγωνιούσαν για την έκβαση της υπόθεσης. Και ήμασταν αισιόδοξοι. Γιατί όλοι πιστεύαμε ότι δεν ήταν δυνατόν τα μέλη του ΚΑΣ να ανακαλέσουν την προηγούμενη απόφασή τους και να αυτοαναιρεθούν.

Άλλωστε ο επίμαχος προβλήτας κατασκευάστηκε το 1988-89 από την τότε κρατική ΕΤΒΑ «κατά παράβαση του αρχαιολογικού νόμου», όπως ισχυρίζονταν μέχρι και χθές οι υπηρεσίες του υπουργείου. Και για αυτό από την εποχή της Μελίνας Μερκούρη κανείς υπουργός Πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένων ακόμη και των Μιχάλη Λιάπη και Αντώνη Σαμαρά, δεν αποφάσισε τη νομιμοποίησή του.
Η Εφορεία Ενάλιων αρχαιοτήτων μετά τον εντοπισμό του αρχαίου λιμανιού, όπου επιβιβάστηκε ο Παυσανίας για να περιηγηθεί την αρχαία Θίσβη, είχε απαιτήσει από την ΕΤΒΑ να μην επιλέξει τη θέση αυτή για τον προβλήτα Β. Η κατασκευή τελικά όμως έγινε κατά παράβαση υπουργικής απόφασης της ίδιας της Μελίνας Μερκούρη. Αργότερα, όταν ή ίδια οριοθέτησε τον αρχαιολογικό χώρο, απαγόρευσε οποιαδήποτε επέμβαση μέσα στην κόκκινη γραμμή όπου περικλείονταν τα ερείπια του αρχαίου λιμανιού. Το 2010 η ίδια εφορία είχε εισηγηθεί τη νομιμοποίηση του έργου αναγνωρίζοντας ότι οι λιθοσωροί δεν σώζονται. Είχαν πια πακτωθεί , είχαν γίνει δηλαδή θεμέλια στο μπετόν του προβλήτα.

Πέρσι, η εταιρεία έθεσε και πάλι το αίτημα προκειμένου να λάβει άδεια λειτουργίας του λιμανιού, για τέταρτη φορά το ΚΑΣ απάντησε αρνητικά. Όμως ο Παύλος Γερουλάνος – ο διάδοχος της Μελίνας - όμως δεν υπέγραψε τη γνωμοδότηση του συμβουλίου και με πρόσχημα την υποβολή νέου υπομνήματος από την εταιρεία, ξανάστειλε το θέμα για επανεξέταση στο ΚΑΣ.
Όταν είδαμε ότι η συζήτηση του θέματος που ξεκίνησε στις 7.30 το απόγευμα και τελείωσε στις 7.30 το πρωί της επομένης, καταλάβαμε ότι η «γέννα» θα ήταν δύσκολη. Το λιμάνι που μέχρι χθες χαρακτηρίζονταν παράνομο, νομιμοποιήθηκε.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αυτοαναιρέθηκε. Ανακάλεσε τις προηγούμενες αποφάσεις του, με τις οποίες έκρινε ότι το λιμάνι ήταν παράνομο και τώρα το χαρακτήρισε νόμιμο.
Ανακάλεσαν τις αποφάσεις του Λιάπη και του Σαμαρά. Ανακάλεσαν την απόφαση της ίδιας της Μελίνας. Μερκούρη από το 1988 για να εξυπηρετήσουν τους βιομήχανους.

Τι άλλαξε; Τα δεδομένα μας είπανε. Και ποια είναι αυτά; Ο «θεματοφύλακας» της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ο Γερουλάνος ξέρει. Μάλλον έπασχαν οι προηγούμενες αποφάσεις και πήγε ο γιατρός να τις γιατρέψει.

Από πότε εν ονόματι των συμφερόντων των βιομηχάνων οι αρχαιότητες και η πολιτιστική μας κληρονομιά επιτρέπεται να καταπλακώνονται να κουκουλώνονται με μπετό, να γίνονται θεμέλια για να χτίζονται λιμάνια που γεμίζουν τις τσέπες λίγων;
Από πότε οι μειοψηφίες πρώην δημάρχων, αναιρούν δημοκρατικά ειλημμένες αποφάσεις Δημοτικών Συμβουλίων, παρμένες μάλιστα μετά από επίπονες συνεδριάσεις, λειτουργώντας διασπαστικά;

Από πότε πρόεδροι τοπικών συμβουλίων παίρνουν θέση χωρίς νομιμοποίηση, χωρίς καμιά απόφαση των τοπικών τους συμβουλίων;
Ποιες «αόρατες δυνάμεις» οδήγησαν όλους τους προαναφερόμενους να συναινέσουν στο έγκλημα;

Μια και μιλάμε για αόρατους……
Έλαμψαν ακόμη μια φορά διά της απουσία τους: Ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, ο αντιπεριφερειάρχης Βοιωτίας και οι «υπέρμαχοι» του Πολιτισμού και του περιβάλλοντος βουλευτές του νομού.

Κανείς δεν ζήτησε από το ΚΑΣ την παύση λειτουργίας της βιομηχανίας, αφού απασχολεί 500 εργαζομένους. Ζητήσαμε όμως να μη νομιμοποιηθεί ο «αυθαίρετος» προβλήτας ώστε να μην επεκταθεί η εταιρεία, για να μη γίνει η Θίσβη διαμετακομιστικό λιμάνι, γιατί ο Κορινθιακός κόλπος δεν σηκώνει μεγάλο εμπορικό λιμάνι, γιατί χρειάζεται σεβασμός στην πολιτιστική κληρονομιά και το περιβάλλον .

Και άλλες φορές το ΚΑΣ έχει αναιρέσει προηγούμενες αποφάσεις του, γιατί κατά πως φαίνεται ποδηγετείτε από τις κατά καιρούς πολιτικές ηγεσίες. Από την λήψη όμως μιας απόφασης μέχρι την εφαρμογή της είναι μακρύς ο δρόμος. Και τώρα άλλωστε μας απαγορεύεται η πρόσβαση στην παραλία, εμείς όμως είμαστε εκεί. Και πάντα θα’ μαστε εκεί !!

Από το ιστολόγιο της Συμπαράταξης Βοιωτών http://symparataxi.blogspot.com/2011/05/blog-post_06.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: