Τρίτη, 17 Μαΐου 2011

Επιστολή του Ιωάννη Γιάνναρου...

Έλαβα την παρακάτω επιστολή από τον κ. Ιωάννη Γιάνναρο, που εκτός από προτάσεις περιέχει ορισμένες απαντήσεις στον κ. Κλαδούχο και στις αναφορές που έκανε στο τελευταίο ΔΣ. Μιλά επίσης για την πολυετή τους γνωριμία, όπως και για το πώς τον σύστησε στον κ. Κουρτζή. Είναι μεγάλη, αλλά αξίζει τον κόπο...

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων και η δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης στο Δήμο Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης θέλει ενότητα, κοινές δράσεις και πρόγραμμα 

Ο φίλος και συμπολίτης, Ανδρέας Ζάρρος την Τρίτη 17/5/2011 στην προσωπική του ιστοσελίδα, μεταξύ των άλλων ανέφερε τα εξής : «Άρτι αφιχθείς από την πλατεία Ξυλοκάστρου, όπου απόψε έμοιαζε σα να υπήρχε απαγόρευση κυκλοφορίας, διαβάζω πολλά και ενδιαφέροντα και τα αναπαράγω». Η ανωτέρω έκφραση μου δίδει το έναυσμα να αναπαράγω και εγώ πολλά και διάφορα που συζητούνται στο Ξυλόκαστρο και τα οποία δημιουργούν σοβαρούς προβληματισμούς στους παραγωγικούς φορείς που συνθέτουν την οικονομία του τόπου.
 




Αναλυτικότερα :
·         Το Ξυλόκαστρο σήμερα, εκτός από τις παρενέργειες της οικονομικής κρίσης που έχει απλώσει τα «πλοκάμια» της παντού, αντιμετωπίζει πρόσθετες παρενέργειες που οφείλονται στην «ελεύθερη πτώση» της αγοράς του, σαν συνέπεια της απώλειας της επιχειρηματικής του «φρεσκάδας» και της αδυναμίας χάραξης σχεδίου ανάδειξης των πλεονεκτημάτων του. Συνεπώς : η κοντινή απόσταση από την Πρωτεύουσα, οι χιλιάδες κατοικίες παραθεριστών, ο προαστιακός και η αναμενόμενη αύξηση της επισκεψιμότητας το καλοκαίρι εξαιτίας της γενικότερης ύφεσης, δεν αξιοποιούνται αφού δεν υπάρχει η κινητήρια δύναμη που θα δημιουργήσει συνθήκες διαλόγου και σχεδιασμού θεσμικών και επιχειρηματικών παρεμβάσεων. Δυστυχώς η «ενέργεια» διοχετεύεται σε αντιπαραθέσεις άνευ ουσίας και όχι σε σύμπνοια για την αντιμετώπιση μιας «ζοφερής» κατάστασης, την οποία σε αρκετές άλλες περιοχές αντιμετωπίζουν διαφορετικά σε θεσμικό και επιχειρηματικό επίπεδο.
·         Ανεξάρτητα του ποιος έχει την ευθύνη, η εικόνα των κλειστών δημοτικών καταστημάτων (ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ – MARE), οι διαμάχες για τον ΠΕΥΚΙΑ για τις όποιες δραστηριότητες διεξάγονται εκεί, οι ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΦΡΑΝΤΖΗ, κλπ. επιτείνουν το πρόβλημα και στερούν από τον τόπο «εργαλεία προσέλκυσης επισκεπτών», άρα στερούν σημαντικά έσοδα που θα μπορούσαν να διαχυθούν στην τοπική αγορά. Απουσιάζει και εδώ ένα σχέδιο που θα αναζητούσε συναίνεση όχι μόνο σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου αλλά και σε επίπεδο κοινωνίας, με σκοπό να αξιοποιηθεί η αυξημένη επισκεψιμότητα και τα όποια λοιπά πλεονεκτήματα έχουν απομείνει προς αξιοποίηση.
·         Η εντεινόμενη κρίση και οι παρενέργειες της στον εμπορικό τομέα είναι ορατές εδώ και καιρό και η μείωση των κύκλων εργασιών δραματική στην συντριπτική πλειοψηφία των κλάδων επιχειρηματικής δραστηριότητας. Αυτή η εξέλιξη εκτός του ότι απειλεί με κατάρρευση την αγορά, έχει και έντονο «ψυχολογικό αντίκτυπο» στον πληθυσμό δημιουργώντας ανασφάλεια για το μέλλον και την επιχειρηματικότητα. Παρότι λοιπόν θα ανέμενε κανείς να υπάρχει έντονη κινητικότητα, σε θεσμικό και επιχειρηματικό επίπεδο και πυρετώδεις διαβουλεύσεις αντιμετώπισης του προβλήματος και εύρεσης λύσεων, παρατηρείται «σιγή ιχθύος» σε όλα τα επίπεδα.
·         Η ανάπλαση της παραλίας δημιούργησε μια άλλη εικόνα και ανεξάρτητα αν έθιξε επιχειρηματικά συμφέροντα ή δεν έγινε τεχνικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Δεν ολοκληρώθηκε όμως και δημιούργησε δύο ταχύτητες στο παραλιακό μέτωπο και οπτικά σαφώς και υποβαθμίζει την προσπάθεια δημιουργίας ενός «νέου προσώπου» στην παραλία. Επιπροσθέτως δημιουργούνται αρκετά κυκλοφορικά προβλήματα που πολλές φορές απωθούν τους επισκέπτες και ειδικά τα τουριστικά πούλμαν τα οποία την άνοιξη κατέκλυζαν το Ξυλόκαστρο, αφού είναι εύκολο να διαπιστώσει κανείς την δυσχέρεια της πρόσβασης για να αποβιβάσουν τους επισκέπτες. Μέχρι και σήμερα δεν κατορθώθηκε να συμφωνηθεί ένας ενιαίος και καλαίσθητος τύπος στεγάστρων για τους κοινόχρηστους χώρους που χρησιμοποιούν τα καταστήματα, δεδομένο το οποίο θα αναβάθμιζε την επισκεψιμότητα και θα αναδείκνυε ακόμα περισσότερο την πεζοδρόμηση της παραλίας. Είναι προφανές ότι ανάλογα προβλήματα υπάρχουν και σε άλλες περιοχές, όπως για παράδειγμα η Συκιά όπου το «ξήλωμα» των στεγάστρων και η έλλειψη φωτισμού πλέον στην παραλία της μάλλον απωθούν παρά βοηθούν στην επισκεψιμότητα μιας θαυμάσιας περιοχής για μπάνιο και φαγητό.
·         Την τελευταία τριετία οι προωθητικές ενέργειες που έχουν αναληφθεί είναι σχεδόν μηδενικές, αφού δεν υπάρχει σύμπνοια και κοινή δράση του επιχειρηματικού τομέα και της δημοτικής αρχής. Για παράδειγμα : α. πόσες φορές το Ξυλόκαστρο έχει παραστεί σε Τουριστικές Εκθέσεις !, β. υπάρχει ιστοσελίδα με δυναμική και στην οποία να υπάρχει συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα ώστε αυτή να αποτελέσει εργαλείο προσέλκυσης επισκεπτών !, γ. κατά τη διαδικασία κατάρτισης του προγράμματος εκδηλώσεων έχει ζητηθεί η συμμετοχή των επιχειρήσεων και η συναίνεση τους ή έχει διασπορά σε όλο το διευρυμένο δήμο Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης (για παράδειγμα για ποιο λόγο δε πραγματοποιούνται εκδηλώσεις στη Συκιά ή στο Μελλίσι ή σε άλλες περιοχές) !, δ. δεν θα έπρεπε να γίνει με μέριμνα του ΔΣ ένα αναπτυξιακό συνέδριο για το δήμο με τη συμμετοχή όλων μας και εκεί να συμφωνήσουμε στο μοντέλο ανάπτυξης με τη βοήθεια κάποιων ειδικών που θα είχαν κληθεί. Αυτά και άλλα πολλά οδηγούν σε καθίζηση και όχι σε ανάπτυξη και σε μια «καρτερική αδράνεια» η οποία ευτυχώς δεν έχει επιφέρει ακόμα το μοιραίο και ίσως ακόμα και τώρα να υπάρχει προοπτική.
Πρόταση : Δημιουργία μιας διευρυμένης ομάδας εργασίας από το σύνολο των παραγωγικών τάξεων, ενισχυμένη και από αιρετούς όλων των παρατάξεων που να ανήκουν επαγγελματικά στον ιδιωτικό τομέα, με σκοπό την εντός δεκαπενθημέρου υποβολή συγκεκριμένης πρότασης στο ΔΣ για έγκριση με ομοφωνία. Η παρέμβαση αυτή θα έχει βραχυπρόθεσμο στόχο τη θερινή περίοδο και μεσοπρόθεσμο τη διενέργεια ενός αναπτυξιακού συνεδρίου τον Σεπτέμβριο για να οριστικοποιηθούν οι δράσεις για την επόμενη τριετία και να υπάρξει η μέγιστη δυνατή ομοφωνία για το τι είδους ανάπτυξη θέλουμε στο δήμο και με ποιο τρόπο.
Μου άρεσε η τοποθέτηση του Ανδρέα Ζάρρου για το τελευταίο δημοτικό συμβούλιο της 12/5/2011 που πραγματοποιήθηκε στο Δερβένι και ο σχολιασμός των όσων ειπώθηκαν εκεί. Δεν θα μπω στη διαδικασία ή στο «τρυπάκι» να απαντήσω σε προσωπικό επίπεδο, αφού θεωρώ ότι με το να ρίχνεις «λάδι στη φωτιά» μάλλον διευρύνεις το πρόβλημα και δίνεις «τροφή σε σχόλια» άνευ αντικρίσματος και ουσίας. Ωστόσο θα επιχειρήσω σύντομα να μπω στην «καρδιά του προβλήματος» και να αναφέρω συνοπτικά ορισμένες επισημάνσεις – ερωτήσεις, αν και είμαι βέβαιος ότι δεν θα απαντηθούν ποτέ, αξίζει όμως να σχολιαστούν ώστε να ενημερωθεί ο κόσμος.
Αναλυτικότερα και σε ότι αφορά το πρόσωπο μου :
·         Η γνωριμία μου με το Δήμαρχο Α. Κλαδούχο είναι πολυετής, όπως και η συνεργασία μας και μπορώ να αναφέρω ότι ο ίδιος με γνώρισε στον Δήμαρχο Ν. Κουρτζή, περιγράφοντας με σαν ένα εξαιρετικό επιστήμονα και αυτοδιοικητικό, ο οποίος θα μπορούσε να προσφέρει πολλά σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Η εταιρεία στην οποία μετέχω είναι ανάδοχος (δηλαδή με διαγωνισμό και έλεγχο νομιμότητας) σε έργα του Δήμου Ξυλοκάστρου (Επιχειρησιακό Σχέδιο, ΣΔΙΤ, ΧΥΤΑ), και μέχρι πρόσφατα «έπινε νερό» στο όνομα μου, θεωρώντας με «κεφάλαιο» για τον τόπο (εγώ πάντως με θεωρώ ένα απλό πολίτη, όπως είναι και οι υπόλοιποι που απλά έτυχε να έχει σήμερα στην κατοχή του ένα γνωστικό αντικείμενο που είναι επίκαιρο με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ). Προφανώς κάτι άλλαξε πριν, κατά, και μετά τη διεξαγωγή των τελευταίων εκλογών. Το αντιπαρέρχομαι όμως και θεωρώ ότι οι όποιες γνώσεις και γενικότερα η επαγγελματική μου εμπειρία είναι στη διάθεση του τόπου, όποτε αυτή ζητηθεί και από τον οποιονδήποτε αφού επέλεξα να ζω εδώ και εγώ και η οικογένεια μου.
·         Η εταιρεία στην οποία μετέχω ονομάζεται ASE SYNERGY CONSULTING AE, είμαι εκ των ιδρυτών – μετόχων της, σήμερα είμαι Πρόεδρος του ΔΣ αυτής, είναι μέλος του ΣΕΣΜΑ και αποτελεί έγκυρη και αξιόπιστη πολυμετοχική εταιρεία με ειδίκευση στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως προκύπτει από τα πεπραγμένα της και ειδικότερα σε Διαχείριση Απορριμμάτων (σήμερα έχει σε εξέλιξη την υλοποίηση του κεντρικού σχεδιασμού του Προγράμματος Καλλικράτης), Αποχετεύσεις – Βιολογικοί (σήμερα έχει σε εξέλιξη μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική), Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (σήμερα έχει σε εξέλιξη το μεγάλο έργο της Ερεσού), Οργάνωση ΟΤΑ (σήμερα έχει σε εξέλιξη πολλά επιχειρησιακά μεγάλων δήμων), ΣΔΙΤ (σήμερα έχει σε εξέλιξη το μεγάλο έργο της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων της Θεσσαλονίκης ενταγμένο για αυτοχρηματοδότηση), και άλλα πολλά τα οποία μπορεί κανείς να ανατρέξει στην ιστοσελίδα της www.asesynergy.eu και να διαπιστώσει την εμπειρία - φήμη - πελατεία της. Δηλαδή και με απλά ελληνικά αν δεν είναι σε θέση αυτή η εταιρεία και μάλιστα σε κοινοπραξία με την ΕΠΕΜ ΑΕ (ίσως η κορυφαία ελληνική εταιρεία μελετών) να επιλύσει το πρόβλημα της Ευρωστίνης, τότε ποιος θα μπορούσε να είναι. Τέλος η ίδια κοινοπραξία έχει και το έργο της μελέτης για την λειτουργία του ΧΥΤΑ που πήρε με διαγωνισμό από το Δήμο Ξυλοκάστρου, το οποίο έχει σχεδόν παραληφθεί και ολοκληρωθεί.
Συνεχίζω την ανωτέρω ανάλυση, θέτοντας ορισμένα ερωτήματα για το έργο Βιολογικός Καθαρισμός – Αποχέτευση Ευρωστίνης :
·         Γιατί δεν εντάχθηκε σε κοινοτική χρηματοδότηση το διαδημοτικό έργο Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης που σχεδιάστηκε και αφορούσε το ενιαίο αποχετευτικό δίκτυο και τη μεταφορά των λυμάτων στο Βιολογικό Ξυλοκάστρου που θα αναβαθμιζόταν σε τριτοβάθμιο. Το συνολικό κόστος και η αναγωγή του ανά εξυπηρετούμενο κάτοικο ήταν ασύμφορο και εκτός πάσης λογικής και επίσης υπήρχαν σειρά λόγοι απόρριψης (προδιαγραφές και προτεραιότητες της κοινοτικής χρηματοδότησης) αφού συνολικά ήταν εκτός σχεδιασμού και μη επιλέξιμο στο ΕΣΠΑ, λόγοι που δεν έχουν αρθεί έως και σήμερα.
·         Για ποιο λόγο ο Δήμος Ευρωστίνης το 2006 δεν απάντησε σε έγγραφο του ΕΠΠΕΡ, όπου διδόταν η δυνατότητα ένταξης στο σχεδιασμό με αλλαγή των πληθυσμιακών κριτηρίων (αποτελεί βασικό στοιχεί επιλεξιμότητας για την ένταξη) και ειδικότερα το Δερβένι. Εδώ υπήρξε αμέλεια ή αδιαφορία ή συνειδητοποίηση του ανέφικτου, και υπάρχει σοβαρό θέμα που ζητά απαντήσεις από τους τότε μετέχοντες στα πολιτικά δρώμενα.
·         Προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο της αδυναμίας προσέγγισης του Δήμου Ξυλοκάστρου και μετά από επαφές με το ΕΠΠΕΡ, ο Δήμαρχος Ν. Κουρτζής πρότεινε να χρηματοδοτήσουν (σύναψη δανείου από το ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΩΝ) οι δύο δήμοι την αναβάθμιση του Βιολογικού, βελτιώνοντας την τελική πρόταση προς το ΕΠΕΡ και πήρε πράσινο φως για αυτό ενημερώνοντας τον ομόλογο του στο Ξυλόκαστρο, ο οποίος όμως δεν απάντησε από όσο γνωρίζω. Με αυτό τον τρόπο και το υπόλοιπο έργο ίσως θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί και έτσι χάθηκε μια ακόμα ευκαιρία.
·         Μετά από συναντήσεις και συζητήσεις των δύο Δημάρχων, επιχειρήθηκε να γίνει συνάντηση στο ΥΠΕΧΩΔΕ με τον του Γ.Γ. κ. Μπαλτά, το οποίο και κανονίστηκε αυθημερόν. Στη συνάντηση αυτή ήταν παρόντες : ο κ. Α. Ανδρεόπουλος πρώην πρύτανης ΕΜΠ, ο κ. Ι. Γιάνναρος, ο κ. Ν. Κουρτζής, ο κ. Β. Γεωργίου για τη ΔΕΥΑΞ και ο κ. Α. Κλαδούχος. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να αναφερθεί το ακριβώς είπε ο ΓΓ για το διαδημοτικό έργο, τι πρότεινε να γίνει ώστε να βρει την μέση λύση και να καλύψει τις ανάγκες της περιοχής, τι συμφωνήθηκε στο πέρας της κουβέντας και τελικά τι έγινε στη συνέχεια (οι παρόντες αποτελούν μαρτυρίες). Συνοπτικά και για να μην κουράζουμε : εξηγήθηκαν επαρκώς οι λόγοι της απόρριψης και της ανεφικτότητας υλοποίησης του διαδημοτικού έργου σαν ασύμφορο και μη επιλέξιμο, προτάθηκε η αυτόνομη λύση Βιολογικού της Ευρωστίνης και η αλλαγή της μελέτης για το αποχετευτικό της, προτάθηκε η υποβολή του λοιπού έργου του Ξυλοκάστρου σε αυτόνομη πρόταση στο ΕΠΕΡ και τέλος εφόσον υπήρχε θέληση για τριτοβάθμιο αυτό να γινόταν με αυτοχρηματοδότηση και να έκανε μια προσπάθεια το Υπουργείο για κάποια μικρή χρηματοδότηση.
·         Ο Δ. Ευρωστίνης πήρε απόφαση στο ΔΣ και προχώρησε στα συμφωνημένα, θεωρώντας παρελθόν τη διαδημοτική συνεργασία. Άμεσα έκανε μελέτη για χωροθέτηση μονάδας  βιολογικού καθαρισμού, την οποία υπέβαλλε αρμοδίως. Κατά τη διαδικασία ελέγχου των περιβαλλοντικών όρων διαπιστώθηκε ότι και ο Δ. Ξυλοκάστρου προέβη στην ίδια διαδικασία για το διαδημοτικό έργο, ενώ ο Δ. Ευρωστίνης είχε πάρει απόφαση κατάργησης της, την οποία και είχε κοινοποιήσει αλλά ουδέποτε ενημερώθηκε ή του ζητήθηκε να συναινέσει. Αυτό με λίγα λόγια σημαίνει ότι δεν θα μπορούσε να δοθεί άδεια για τα δύο ίδια έργα με διαφορετική τεχνική προσέγγιση, αλλά για ένα εξ αυτών.
Δυστυχώς η συνέχεια είναι προφανής, δηλαδή δεν έγινε απολύτως τίποτε παρότι προεκλογικά αναφέρθηκε η ολοκλήρωση του έργου και η λειτουργία του. Το αποτέλεσμα είναι τώρα κανείς να μην έχει την δυνατότητα να προσδιορίσει όχι το πότε θα γίνει το έργο, αλλά το αν θα γίνει ποτέ.
Πρόταση : Το Ξυλόκαστρο τμηματικά φαίνεται να στοχεύει στην αποπεράτωση των αναγκών του με μικρές παρεμβάσεις, ενώ η Ευρωστίνη που αποτελεί τμήμα του Δήμου πρέπει να υπάρξει λύση που έχει δυσκολίες. Απαιτείται ενοποίηση των σχεδιασμών, στο τμήμα του έργου που δεν έχει εκτελεστεί και απόφαση αν θα γίνει αυτότονομος Βιολογικός στην Ευρωστίνη ή όχι. Η απόφαση αυτή είναι κομβική για την κατεύθυνση της τελικής πρότασης, δηλαδή για τη διάθεση των λυμάτων και την υποστήριξη της δυνατότητας ένταξης με βάση τα στοιχεία της μελέτης που έχει κατατεθεί. Μετά την απόφαση αυτή και εφόσον υπάρχει ωριμότητα υποβολής πρότασης πρέπει να υπάρξει συντονισμένη πίεση και αξιοποίηση της αστοχίας άλλων δήμων, ώστε να εκμεταλλευτούμε την έλλειψη ωρίμανσης των υπολοίπων και τη δική μας αυξημένης ωριμότητας, εφόσον όμως αυτή επιτευχθεί, δεδομένο που απαιτεί δουλειά και προσήλωση και όχι λογύδρια για λαϊκή κατανάλωση.

Ιωάννης  Γιάνναρος

1 σχόλιο:

APOST είπε...

Στο ΔΣ που έγινε στο Δερβένι,ο τέως έσπασε τα χέρια του στο χειροκρότημα, για τη μεγάλη συμβολή του Κλαδούχου στη διεκδίκηση του έργου. Πάλι ψέμματα έλεγε ή απλώς γλύφει σήμερα εκεί έφτυνε χθες, κατά την προσφιλή του τακτική;