Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2009

ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΤΑΒΑΣΗ...


Με αφορμή το παρακάτω κείμενο του Λάμπη Φίλη, ας ξεκινήσουμε μια κουβέντα για την πολύπαθη ελληνική παιδεία. Το παραθέτουμε και θα επανέλθουμε.

ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΤΑΒΑΣΗ

"Μία διαπίστωση διαχρονική: όταν οι εκάστοτε κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα, χρησιμοποιούν τη παιδεία, (μιλούν για κατάργηση εισαγωγικών εξετάσεων στα πανεπιστήμια) και το στρατό, (μείωση θητείας) για να επανακάμψουν! Είναι ένας ασφαλής τρόπος για να μαντέψεις ότι έρχονται εκλογές. Και το πιο σπουδαίο: Ανέξοδος τρόπος!

Η εμπειρία μου από τις σπουδές μου στις Η.Π.Α. είναι ότι το λύκειο πρέπει να αποσυνδεθεί από την εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, κάτι στο οποίο όλοι συμφωνούν αλλά μάλλον το εννοούν διαφορετικά, αν δούμε τις τελευταίες δηλώσεις των Βερέμη και Μπαμπινιώτη.

Βρέθηκα σε ένα περιβάλλον, όπου ποτέ δεν μου ζητήθηκε να δηλώσω τι θέλω να σπουδάσω. Παίρνοντας μαθήματα από διαφορετικές ομάδες μαθημάτων μου δόθηκε η ευκαιρία να “ανακαλύψω” αυτό που πρέπει να ακολουθήσω, αυτό που πραγματικά αγαπώ να κάνω! Τα μαθήματα είναι χωρισμένα σε “ομάδες”. Από αυτές τις ομάδες επιλέγεις μαθήματα. Μόλις συμπληρώσεις 12 μαθήματα από μία συγκεκριμένη ομάδα, έχεις αποκτήσει το πτυχίο της συγκεκριμένης ειδικότητας. Έτσι, έχοντας την υποχρέωση να συμπληρώσεις 42 περίπου μαθήματα για την απόκτηση του πτυχίου, έχεις τη δυνατότητα να συμπληρώσεις και 2η (συχνά) και 3η (πιο σπάνια) 12άδα και έτσι να έχεις πτυχίο σε 2 ή ακόμη και σε 3 πεδία. Φυσικά αυτό προϋποθέτει πολυδύναμα πανεπιστήμια με όλες τις σχολές (!!) κάτι το οποίο στη χώρα μας το βλέπω δύσκολο να πραγματοποιείται!
Θυμάμαι τους μαθητές του λυκείου να γυρίζουν στο σπίτι τους και να τρέχουν στα γυμναστήρια και στα κολυμβητήρια να γυμναστούν. Τα βιβλία χρησιμοποιούνται μόνο στο σχολείο.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ την έκπληξη που ένιωσε ο καθηγητής της άλγεβρας στο πανεπιστήμιο που φοιτούσα, όταν του έδειξα το βιβλίο μαθηματικών που διδάσκεται στη 3η λυκείου στην Ελλάδα και του ανέφερα ότι όλοι ανεξαιρέτως οι μαθητές διδάσκονται την ίδια ύλη! “Μα όλοι γίνονται μαθηματικοί στην Ελλάδα;” η αντίδρασή του!

Ακούγεται από τον πρόεδρο της επιτροπής, αρμόδιας για τις αλλαγές, ως μέτρο, η παρακολούθηση μαθημάτων και τα απογεύματα στη β’ και γ’ λυκείου για προετοιμασία για εισαγωγή στα πανεπιστήμια! Αν είναι δυνατόν! Υποστηρίζει δε, ότι αυτός θα είναι ένας τρόπος και για καταπολέμηση της παραπαιδείας! Λες και αυτό είναι το ζητούμενο και όχι η αναθεώρηση της θέσης του λυκείου στη μαθησιακή διαδικασία!! Ένα σύγχρονο λύκειο, με ριζική αλλαγή μαθημάτων και μείωση ύλης. Αυτά είναι τα μέσα που θα φέρουν εξάλειψη των φροντιστηρίων. Πρωταρχικός σκοπός του νέου λυκείου πρέπει να είναι η μείωση κατά πολύ των απαιτήσεων από τους μαθητές. Θέλει ένα λύκειο που δεν θα είναι ο προθάλαμος για τις εξετάσεις στο πανεπιστήμιο και από την άλλη ζητάει απογευματινά μαθήματα για προετοιμασία. Ζητάει από τον 15χρονο να αποφασίσει αν θέλει να πάει πανεπιστήμιο ή όχι.
Η εισαγωγή στα πανεπιστήμια πρέπει να είναι αποκλειστικότητα των πανεπιστημιακών σχολών και μόνο! Ο πρώτος χρόνος στο πανεπιστήμιο θα είναι καθοριστικός για τη συνέχεια. Τότε ο 19χρονος, (ή και 20χρονος), πιο ώριμος, θα μπορέσει να αποφασίσει τι θέλει να κάνει στη ζωή του, και δεν θα το επιβάλουν άλλοι! Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρξουν ριζικές αλλαγές, όπως:
1. Κατάργηση όλων των ρουσφετολογικών σχολών ανά την επικράτεια.
2. Δημιουργία 4-6 μεγάλων πανεπιστημίων σε όλη τη χώρα όπου θα υπάρχουν όλες οι σχολές συγκεντρωμένες.
3. Δημιουργία τεχνολογικών σχολών μέσα στα πανεπιστήμια.
4. Εισαγωγή σε πανεπιστημιακές σχολές βάσει των επιδόσεων στο λύκειο (χαλαρές προϋποθέσεις) και “ξεκαθάρισμα” μέσα στις σχολές.
5. Αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και χορηγία bonus με διακριτούς τρόπους.
6. Δραστική μείωση της διδακτέας ύλης σε γυμνάσια, λύκεια.
7. Χρήση τεχνολογίας σε γυμνάσιο-λύκειο, ουσιώδης επαγγελματικός προσανατολισμός.
8. Συνεχής επιμόρφωση, ολοήμερα δημοτικά.
9. ΑΥΞΗΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΠΑΙΔΕΙΑ!"

Λάμπης Φίλης

4 σχόλια:

ξυλινος είπε...

Ένα θέμα πάρα πολύ δύσκολο, που απαιτεί και επιστημονική γνώση και και και… Οι Φιλανδοί πάντως φαίνεται να έχουν βρει κάποια μέθοδο και κάνουν θαύματα..
Εδώ, σκέψου μόνο για τι ανεργία μιλάμε αν κλείσουν όλα τα φροντιστήρια..
Και τα ξενόγλωσσα …
Πάντως, ο μέσος Έλληνας μαθητής θεωρείται ότι έχει ψηλό επίπεδο γενικής μόρφωσης ή γνώσης. Ο Αμερικάνος μάλλον όχι..
Το θέμα σχετίζεται και με την εμμονή του έλληνα για το πανεπιστήμιο πάση θυσία και με τον τεράστιο πλέον όγκο γνώσεων που συσσωρεύει η ανθρωπότητα {βλέπε ελευθεροτυπία του Σαβ.} και με άλλα πολλά που με ξεπερνούν….
Διαβάστε και την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ για την παιδεία..
Μπορούν να εφαρμοστούν αυτά;
Σε ιδεατές κοινωνίες με τον πλούτο του Λουξεμβούργου ίσως..
Εδώ;
Και τέλος πάντων υπάρχουν και αυτοί που δεν μπορούν
Θα τους το πει κανείς; ‘η είναι αντιδημοκρατικό;
Πρέπει να πάτε σε κάποιο σχολείο να δείτε το ΓΕΝΙΚΟ επίπεδο και πως λειτουργεί το σύστημα και πως έρχονται τα παιδιά προετοιμασμένα από το σπίτι για να «δουλευτούν» από τον δάσκαλο και με ποιες ιδέες γαλουχημένα για τον ρόλο του εκπαιδευτικού κλπ και θα δείτε και το απίστευτο χάλι της Ελληνικής κοινωνίας που ψάχνει το παρκάρισμα, τον βαθμό και την ανάδειξη μέσω του παιδιού και λίγοι ενδιαφέρονται για την γνώση – καλλιέργεια –μόρφωση κλπ. Και οι εκπαιδευτικοί βέβαια έχουν και αυτοί τις ευθύνες τους..
Δύσκολα τα πράγματα…..

Λάμπης Φίλης είπε...

Δεν νομίζω οτι το θέμα δεν βρίσκει λύσεις λόγω δυσκολίας αγαπητέ ξύλινε. Θα μου επιτρέψεις να αναφέρω οτι βλέπω και αντιφάσεις στο κείμενο. Από τη μια χαίρεσαι που θεωρείται οτι ο έλληνας μαθητής λυκείου έχει υψηλό επίπεδο μόρφωσης ή γνώσης και από την άλλη βλέπεις χάλια ΓΕΝΙΚΟ επίπεδο. Η αποστροφή για αυτούς "που δεν μπορούν": Αυτοί που δεν τα κατάφεραν εδώ και μεγαλουργούν στο εξωτερικό ΄τείνει να γίνει ο κανόνας για αυτούς που φεύγουν. Η ελευθεροτυπία πριν ένα μήνα είχε αναφέρει πολλά παραδείγματα.
"Μπορούν να εφαρμοστούν αυτά;" Ατάκα που δεν ταιριάζει σε κάποιον που έχει μάθει να "ζητά" το κάτι άλλο, όπως εσύ.
Έτσι δεν είναι;
Πάντως μου άρεσε το χιούμορ σου ("και τα ξενόγλωσσα"). όλοι, όλο και κάτι βρίσκουν να κάνουν σε αυτή τη ζωή.

ξυλινος είπε...

Nομίζω ότι παρερμηνεύτηκα σε κάποια σημεία…
Πάντως είναι πολύ μεγάλο το θέμα για συζήτηση μέσω υπολογιστή …
Ίσως τα πούμε από κοντά κάποια στιγμή, ώστε να ξεκαθαρίσουν και κάποιες πτυχές.. Το σίγουρο είναι ότι στην Ελλάδα έχει στηθεί ένα απίστευτο εμπόριο γνώσης, από πάρα πολλούς και ποιος θα τολμήσει να βάλει τα πράγματα στη θέση τους;

Armonistas είπε...

Ας μεταφέρω πρώτα την εμπειρία μου.
Είναι απαράδεκτο το 2009 να βγαίνουν απόφοιτοι Λυκείου, ψηφιακά αναλφάβητοι και χωρίς πιστοποίηση. Επειδή είναι η δουλειά μου, ξέρω ότι μέσα λίγους μήνες μπορεί κάποιος να μάθει πολλά προγράμματα και να πιστοποιηθεί γι' αυτά. Να μάθει να χειρίζεται το μαραφέτι, να το χρησιμοποιεί γιατί ... ξέρετε γιατί.
Αντιθέτως, μέσα σε 12 χρόνια εκπαίδευσης δεν καταφέρνει να πάρει τις απλές αυτές γνώσεις.
Το ίδιο πιστεύω και για τις ξένες γλώσσες, τη μουσική, τις τέχνες, τα μαθηματικά, τα αρχαία, την ποίηση, τη λογοτεχνία, τη Φυσική, την κηπουρική, τον εθελοντισμό, την πολιτική (με την αρχαία έννοια), την πυροπροστασία, τις αθλοπαιδιές κλπ κλπ.
Δώδεκα χρόνια είναι υπεραρκετά για να εκπαιδευτούν σωστά. Πρέπει όμως να αλλάξουν μερικά ... ψιλοπράγματα.
Ας αρχίσω με τα βιβλία.
1. Ελάτε να σηκώσετε την τσάντα της Βικτώριας (Γ' Δημοτικού) και πείτε μου, τι στο διάολο χρειάζονται καθημερινά ένα γαϊδουροφόρτι, 8 χρονών παιδιά!
2. Ο τρόπος επιλογής συγγραφέων σχολικών βιβλίων είναι γνωστός. Κυκλώματα κυκλωμάτων, κυκλώνουν τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Θα μπορούσαν να πάρουν δέκα εν ενεργεία φιλόλογους π.χ. και να φτιάξουν ένα άριστο βιβλίο από τις γνώσεις και την εμπειρία της τάξης. Άλλο ένα απλό παράδειγμα. Τα μαθηματικά της Ε' τάξης του Δημοτικού είναι ομολογουμένως ένα κακογραμμένο βιβλίο, δύσκολα κατανοητό από τα παιδιά. Μια φίλη δασκάλα που έχει τύχει 3 χρονιές στην Ε', έχει βρεί έναν τρόπο διδάσκοντας τα κεφάλαια με άλλη σειρά, να είναι πιο κατανοητό και προσιτό από τους μαθητές. Δεν θα τη ρωτήσει ποτέ κανένας όμως!
3. Όσο μεγαλώνουν οι τάξεις, τόσο μεγαλώνει και η διαστροφή. Φυσική Β' Γυμνασίου. Θα μπορούσε να λέγεται και Διαστροφή Β' Γυμνασίου. Μίσος προς την επιστήμη, τα παιδιά, τους καθηγητές. Λες και θέλουν να κάνουν τον έξυπνο σε κάποιο συνάδελφό τους, περιπλέκουν έννοιες και... άστα. Ο μαθητής μισεί το αντικείμενο.
4. Κάποιος πρέπει να τους μιλήσει για το Rexona ή Internet που λένε και στην καθομιλουμένη. Υπάρχει ηλεκτρονικός πλούτος γνώσεων πληροφοριών, που πρέπει να μπει στη ζωή του μαθητή.
Θα επανέλθω με πρόγραμμα σπουδών, υποδομές, επαγγελματικό προσανατολισμό, πανεπιστήμια κ.α.